Saturday, November 6, 2010

the answer for mysadness...

aku slalu bertanya...n al-quran sudah menjawabnya

kenapa aku diuji?
apakah manusia itu mengira bahawa mrk dibiarkan sahaja mengatakan "kami telah beriman,sedangkan mrk tidak diuji?dan sesungguhnya kami telah menguji org2 sebelum mrk, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya DIA mengetahui org2 yg berdusta.
<surah al-ankabut ayt 2-3>

kenapa ujian seberat ini?
ALLAH tidak membebani seseorg itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya....
<surah al-baqarah ayt 286>

kenapa aku tak dapat apa aku idamkn?
boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bersamamu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bgmu. ALLAH mengetahiu,sedangkn kamu tidak mengetahui.
<surah al-baqarah ayt 216>

kenapa aku rase kecewa?
janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati,padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya jika kamu org2 yg beriman.
<surah ali imran ayt 139>

bagaimana harus aku menghadapinya?
dan minta la pertolongan (kpd ALLAH) dgn jalan yg sabardan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bg org2 yg khusyuk.
<surah al-baqarah ayt45>

kepada siapa aku berharap?
cukuplah ALLAH bagiku,tiada tuhan selain dari-NYA aku bertawakal
<surah at-taubah ayt 129>

apakah aku akn dpt dr semua ujian ini?
sesungguhnya ALLAH telah membeli drpd org2 mukmin,diri dan harta mrk dgn memberikan syurga untk mrk
<surah at-taubah ayt 111>

aku tidak tahan!!
dan janganlah kamu berputus asa drpd rahmat ALLAH, sesungguhnya tidak ada putus asa drpd rahmat ALLAH melainkan kamu yg kafir
<surah yusuf ayt 17>

sampai bila aku akn merana begini?
kerana sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kemudahan. sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kemudahan.
<surah al-insyirah ayt 5-6





No comments:

Post a Comment